דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבחון בעיות למידה 

מאת    [ 18/12/2011 ]

מילים במאמר: 359   [ נצפה 3345 פעמים ]

מידי שנה מאובחנים עשרות אלפי תלמידים בתלמידים לקויי למידה, כ 22% מכלל התלמידים בישראל הנם תלמידים לקויי למידה.
משנת 2000 עד תחילת שנת 2011 כמעט הוכפל אחוז התלמידים המאובחנים הלקויי למידה אשר מקבלים הקלות והתאמות לימודיות שונות במטרה לעזור להם לשפר את הישגיהם הלימודיים.
לא כל התלמידים סובלים מלקויות למידה באופן שווה, ישנם דרגות חומרה לכל לקות ומספר הדרגות מתחיל מדרגה קלה לבינונית ועד קשה, כאשר מאבחן מקצועי בסוגי אבחונים שונים בוחן את אופי ורמת הלקות במטרה לספק את שיטות הלמידה המותאמות לתלמיד.

אבחון ראשוני של לקות למידה מתחילה בדרך כלל לאחר איתור בעיות למידה אצל התלמיד, כאשר מורה או ההורה מזהה קשיים שאינם אופיניים לתלמידים האחרים בכיתה.
האבחון הראשוני על ידי אדם שאינו בעל מקצוע מהווה נורה אדומה המתריעה על הלקות, מיד לאחר אבחון כזה מופנה התלמיד באמצעות יועצת בית הספר או המורה המחנכת למכון לאבחון לקויות למידה וזאת במטרה לאבחן את מקור הלקות.

ישנם מספר סוגים של ליקויי למידה, המתבטאות בצורה של קשיי כתיבה, קשיים להתמודד עם חשבון (דיסקלקוליה), קשיים להתמודדות עם קריאה.
האבחון הראשוני של ליקויי למידה נקרא אבחון דידקטי שמטרתו ראשית לשים את האצבע על מקור הלקות ולסווג את הלקות על פי סוגי הליקויים המצויינים לעיל, האם מדובר בדיסגרפיה? דיסקלקוליה?.
מיד לאחר מענה ראשוני על השאלה במהלך האבחון, מאבחן פסיכודידקטי יחתור לאיתור מקור הלקות, כאשר איתור מקור הלקות מהווה את המפנה הראשוני בהתאמת שיטות הלמידה והתאמת ההקלות הדרושות לתלמיד, הקלות למידה לדוגמא הן: תוספת זמן, שאלון מותאם, הקראה שאלון וכד'.

מטרת ההקלות במבחנים הניתנות מיד לאחר האבחון הן להקל בצורה פסיכולוגית על התלמיד בכדי לאפשר לו להמודד עם החומר בצורה מיטבית ולהצליח בלימודים.
אחד הגורמים הנוספים ללקות הלמידה היא השפעה פסיכולוגית אשר מקנה לתלמידים לקויי למידה שאינם מאובחנים, תדמית עצמית נמוכה המחזקת את הלקות ופוגעת ביכולות הלמידה, לשם כך אבחון מוקדם יכול לסייע גם בהמשך הדרך.
ישנם מקרים בהם הלקות מעורבת עם דחיקה פסיכולוגית, או תקיעה פסיכולוגית מעברו של התלמיד, המחזקת את השפעת הלקות על היכולות הלימודיות,

אבחון דידקטי עשוי לא לעזור במקרים בהם ישנה מעורבות פסיכולוגית, לשם כך ישנו סוג נוסף של אבחון הנקרא אבחון פסיכודידקטי שמטרתו לשלב את אבחון לקויות הלמידה עם אבחון פסיכולוגי המאתר את המקור הפסיכולוגי של הלקות וגם זאת במטרה לטפל בבעיה מהשורש.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב